Djurriket

Veterinärvård

Vi tar emot främst hundar, katter och gnagare. Vi tar emot akutfall i mån av tid men ring innan så vi vet att ni är på väg.

Vi har separata väntrum för hund och katt samt ett eget undersökningsrum för gnagare.

Vi försöker hela tiden gå kurser och se till att följa med i den medicinska utvecklingen. Vi är även under utbildning i Fear Free certifiering vilket innebär att vi försöker minska oro och stress i samband med veterinärbesök. (https://fearfreepets.com/)

Tyresö Djurkliniks mål är att bemöta djur, ägare och personal med respekt, kompetens och kärlek.

Diarré och kräkning:

Drabbar alla våra djur någon gång.

Oftast är det en vanlig magsjuka som går över med dietmat och vila. Viktigt att ert djur inte träffar andra djur då det smittar precis som hos oss människor.

Ibland kan även föremål fastna i tarm/magsäck eller att annan bakomliggande sjukdom är orsak till kräkningar/diarré.

Här är lite råd  ifall ert djur blir magsjukt.

Det är viktigt med fri tillgång till ljummet vatten. Kräks ert djur upp vattnet blir den snabbt uttorkad och då bör veterinärkontakt tas omgående. Kontrollera även så att hunden/katten inte har fått feber. Normal temperatur är 37,5-38,5.

Vill man kan man ge ett probiotikapreparat t ex Canikur Pro, Pro-Kolin, Promax eller Forti Flora. Det ges enligt instruktion på förpackningen. Detta kan göra att diarrén avtar snabbare.

Efter första dygnet ges mycket små portioner dietmat 7-8 gånger dagligen. Antingen ges dietfoder eller så kokar man själv. Egen mat består av överkokt ris och en lättsmält proteinkälla t ex kokt vit fisk eller kyckling utan skinn.

Mår ert djur bra ökas portionsstorleken försiktigt samtidigt som antal utfodringstillfällen minskas under de närmaste dagarna. Får ert djur diarré igen kan man ha ökat portionerna för fort. Prova då att minska mängden mat eller svält igen i 12 timmar.

När magen har stabiliserat sig helt görs en mycket försiktig övergång till det ordinarie fodret. Börja försiktigt med 2-3 kulor och öka sedan mycket sakta mängden av det ordinarie fodret under några dagars tid. En för snabb övergång gör ofta att problemet återkommer.

Kontakta oss

Varmt välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller funderingar. Vi ställer gärna upp med vår erfarenhet och kunskap inom parning & dräktighet.

Fler av våra tjänster

Vill du läsa mer om vad vi kan hjälpa er med? Du hittar alla information här.

Saknar du något? Tveka inte att kontakta oss!

Kennelhosta

Låter det som din hund fått något i halsen? Många gånger så är det ett virus som kallas kennelhosta. Vi vaccinerar ofta våra hundar mot det (Pi står det på vaccinationsintyget) men många hundar blir sjuka ändå.

Det är nu viktig att hålla er hund lugn och inte gå på långa promenader eller anstränga hunden. Hostan kan i värsta fall hålla i sig i flera veckor. Kennelhosta smittar lätt så låt inte er hund träffa andra hundar. Håll noga koll på er hunds allmäntillstånd -äter den, dricker, kissar och bajsar? Ta tempen morgon och kväll - normal temperatur är 38-39 grader.  Är hunden slö, får feber eller är allmänt påverkad så kan det utvecklats till lunginflammation och då måste veterinär uppsökas.

Resa med ert djur?

När man ska resa utomlands med sitt husdjur finns det en del saker man bör tänka på.

Det är alltid ägaren till djuret som har ansvaret för att ta reda på vilka bestämmelser som gäller och att se till så de blir uppfyllda.

Om djuret ska komma tillbaks till Sverige måste det uppfylla kraven för införsel som fastställs av jordbruksverket. På jordbruksverkets hemsida finns information om vad som krävs, beroende av vilket land man varit i, djurets ålder, och hur man reser. Titta efter "reseguide för hundar och katter".

Det land man ska resa till kan också ha krav för att djuret ska få komma in i landet. De vanligaste kraven är ID-märkning, rabiesvaccination och pass. En del länder vill ha intyg från en officiell veterinär. Officiella veterinärer har speciell utbildning från jordbruksverket. Här på kliniken finns ingen officiell veterinär för närvarande. Distriktsveterinärer är ofta officiella veterinärer.

Beroende på vart man ska resa finns fler saker att tänka på utöver vad som är officiella krav. Här i Sverige har vi ett mycket bra smittläge jämfört med andra länder. Det är att rekommendera att grundvaccinationer är aktuella (valpsjuka, parvo, kennelhosta, HCC för hund och kattpest och kattsnuva för katt).

För hund gäller:
Man kan överväga att vaccinera mot leptospiros och leishmania. Om möjligt bör man rådgöra med en veterinär i det land man ska resa till om det behövs. Generellt sett kan man räkna med att det behövs så fort man far söder över. För att skydda mot fästingar, loppor och mygg kan man använda Scaliborhalsband eller Frontect.

På orter där hjärtmask förekommer bör man ge förebyggande behandling mot det, t ex Advocate var 4:e vecka. Och 1 månad efter hemkomst ska ni behandla.Före hemfärd är det klokt att avmaska med tex Droncit för att se till att man blir av med eventuella tarmparasiter.

Man bör undvika rått kött, opastöriserad mjölk samt direktkontakt med sniglar.

I många länder finns smittsamma könstumörer, TVT, och sjukdomen Brucellos som är otäck. Dessa smittar via kontakt mellan hundar.  Låt aldrig din hund umgås med främmande hundar utomlands.

Tyresö djurklinik AB (556731-2623)

Öppettider

Mån - Tor 07:30 - 20:00